Jak vytrénovat klenbu?

Jednoduše, jděte ven a vyzujte si boty. Nejefektivnější způsob, jak vytvarovat klenbu, je nechat nohu pracovat. Těžko v domácích podmínkách odcvičíte podobné množství cviků a jejich variant jaké nabízí rozmanitý terén. Takže, hurá ven.

Přemýšleli jste někdy co se děje, když jdete bosí po louce? To se Vám hrbol snaží překlopit nohu…tady se musí zatnout prsty do země, abysme neuklouzli…a sakra, to to píchá, honem přizvednout klenbu. Informátoři vysílají smršť signálů do mozku. Z mozku zase pádí instrukce ke svalům: Zaber, povol, táhni, pomalu pouštěj. Všechny klouby čekají ve stavu pohotovosti na instrukce. Oči čtou terén. A pak se ještě velký šéf mozek všude po okolí ujišťuje, že všechno řídí plynule a správně. Je až k podivu, že nás k tomu nepotřebuje. Prostě si to pan mozek zařídí sám a vy se můžete kochat krajinou.

Stupeň pohotovosti a zdravá míra paniky je právě to, co odlišuje domácí cvičení klenby od toho terénního. Intenzita tréninku je diametrálně rozdílná.

Není potřeba chodit celý den naboso. Stačí si při procházce vyhlédnout příhodnou louku, kamenitý terén nebo spleť kořenů v lese a na chvíli se vyzout. Každá minuta chození bez bot se počítá.

Návod na intenzivnější trénink najdete ve článku Pevné tělo? Jde to zábavně.

 

6 reakcí na článek: Jak vytrénovat klenbu?

  1. Veronika Plůchová napsal:

    Dobrý den … měla bych dotaz … syn chodí od narození doma bos, celé léto lítá venku také bos … boty má ohebné ale i pevné … a doktorka při kontrole řekla, že má ploché nohy? Kde je tedy zakopaný pes …
    Jsou mu tři roky … lze s tím ještě něco udělat?
    Díky za radu.

    S pozdravem V. Plůchová

    • stepanka napsal:

      Dobrý den, ve třech letech je ještě spousta času na trénování. Klenba začíná být teprve schopná provozu a je na počátku své samostatné existence. Mizí tukový polštářek pod vnitřní hranou chodidla, který doposud klenbu podpíral. Zkuste mu barvou nebo mastnotou chodidla otisknout na papír a budete vědět, jak na tom je. Některým dětem s nestabilním kotníkem vydrží tukový podpěrný polštářek i po 3 roce, pak otisk vypadá plochý. V takovém případě dejte klenbě čas a prostor. Pokud by měl silně plochá chodidla, vbočoval se mu kotník a achilovky se dovnitř prohýbaly, místo aby stály kolmo k zemi, vyhledejte pomoc ortopeda. Podpora zajistí napřímení kotníku, které je úlevné a nedochází díky tomu k nevratnému protažení vazů hlezna. Samozřejmou součástí ortopedické léčby je aktivní trénink klenby.

  2. Irena Horáková napsal:

    Dobrý den paní Štěpánko.
    Je mi 58 let a plochou nohu mám odmala. Kolem puberty jsem se tím trápila, chodila po lékařích, věděla jsem, že je to problém, ale žádnou radu jsem nedostala. Jen kruté konstatování, že ve 40-ceti už nebudu chodit. Je mi víc, ještě chodím, ale den ode dne hůř. Na houby jdu v botách a zpátky bosky. Závidím každému, kdo má 80-90 let a běhá. Mohlo by mi ještě něco pomoci?
    Děkuju za radu
    Irena Horáková
    tel.: 737432439

  3. Peter napsal:

    Dobry den, zaujimave clanky o topankach a chodidlach, vdaka aj za rady ohladom kupovania topanok, vzdy sme sa snazili kupovat topanky vacsie o 1,5cm a vidim ze to je dobre, u nasho maleho musime pozerat aj na vysku nartu v topanke, lebo on ma nart vyssi a ak ho topanky tlacia, tak povacsine na narte. Tiez je zaujimava rada ohladom clenkovych – kotnikovych topankach. No chcel by som sa spyat ci je moznost aj u dospeleho vypracovat klenbu, ako maly (skolak na zakladnej) som nosil otropedicke vlozky, no a podla clankov to asi nebola spravna volba. Nemam uplne ploche nohy, ale zas ani „dokonalu“ klenbu. Nemam zatial problem pri chodzi, ani dlhsich turach ci behu, no obavam sa aby sa to nezhorsilo. Co by ste odporicila robit, ako civcit ci nohu trenovat. Velmi pekne dakujem za odpoved.

    • stepanka napsal:

      U flexibilního (pružného) plochonoží 1. a 2. stupně je doporučován aktivní přístup (bosá chůze, cvičení, stimulační povrchy) bez nutnosti korekce ortopedickou vložkou. Při výraznějším propadu hlezna a plochonoží 3. stupně jsou korekce na místě. Takže volba nosit vložky možná nebyla špatná. Záleží na míře nálezu.

      Kotníkové boty nejsou nijak na závadu. Opět zde platí, že čím měkčí boty, tím méně omezená noha v pohybu. Kotníkové boty se většinou kupují na zimu, kdy musí plnit hlavně funkci tepelné ochrany a ochrany proti promočení. V tenkých botách mohou dětem nohy prochladnout. Abyste i přes zimu udrželi klenbu stimulovanou stačí se s dítětem občas minutu proběhnout venku bos. Udělat si rychlé kolečko ve sněhu je výrazné probuzení svalů nohou. Pak dítěti s klidným svědomím nasadím i trochu pevnější botu, která ale nepromokne a hřeje.

      I v dospělosti se dá klenba zlepšit. Možnosti jsou samozřejmě diametrálně rozdílné než u dětí a změny jsou pomalejší. Jako trénink doporučuji gymnastiku nohou (roztahovat, smršťovat prsty, zvedat střídavě palcovou a malíkovou hranu nohy, zatínat prsty naširoko zapřené do země), dále pak chození naboso a jakékoli balancování na nohou (houpačky, vrklavý kámen, přechod spadlé klády nebo „půlpolena“…)

Napsat komentář

Cesta z bot

Bosá chůze dokáže zbavit bolesti, napřímit trup, podporuje krevní oběh a posiluje imunitu. Tímto článkem se s Vámi chci podělit o své zkušenosti.

3 pravidla pro zdravý vývoj dětí

Chcete, aby vaše dítě zbytečně netrpělo bolestmi? Aby prožilo fyzicky aktivní a dlouhý život bez omezení? Můžete zainvestovat trochu trpělivosti v prvním roce jeho života. Dáte mu dar, který se nedá v dospělosti koupit.

Malé boty nosí 75% dětí

Realita je tvrdá. Až 75 % dětí ve školkách nosí malé boty. Na vině není tolik délka bot jako jejich šířka. Víte kolik prstů se vejde vašemu dítěti do boty?

Pevné tělo? Jde to zábavně.

Chcete se udržet v kondici a mít pevné tělo? Hledáte jednoduchou a zaručenou radu na srovnání páteře, kloubů, vyrovnání napětí ve svalech a zapnutí hlubokých svalů? Potřebujete se dostat do formy? Jde to i zábavně. Klíčem k úspěchu je rovnováha.