fbpx

Odborná péče fyzioterapeuta s nadstandardní dobou ošetření
a termíny i v podvečerních hodinách.

Objednat termín

Sazba 800 Kč / hod.

Noha vyzrává do šesti let, boty se vyrábí převážně úzké

Přináším Vám další zpravodajství ze zákulisí školkových botníků. Bot dobré délky je v nich 80 %, dostatečně širokých jen necelých 43 %. Situace se zlepšuje, ale problém s nevhodným tvarem bot přetrvává. Naopak burcující čísla ohledně tragických nohou našich dětí se mi v praxi nepotvrzují. V šesti letech, kdy vývoj klenby vrcholí, nacházím dobře klenutou nohu v téměř 90 %.

Od roku 2015 obcházím školky převážně v Ústí nad Labem a kontroluji dětem z otisku klenby velikost bot a jejich tvar. Otiskla jsem 508 párů nohou a zkontrolovala 576 párů bot.

Vyzrávání klenby

Má měření potvrdila již  ortopedy (Dungl, Adamec) publikovaná fakta, že dětské nohy přirozeně a postupně dozrávají do šesti let. Nezralé dětské nohy mají pod klenbou tukový polštářek. Mezi druhým a třetím rokem nejčastěji mizí. Proto otisk nohy mladší tří let působí dojmem ploché nohy, ačkoli se jedná o zdravé chodidlo. Zhruba od tří let začíná být noha poprvé odpovědná za nesení těla v prostoru sama. Stojí tedy na začátku cesty. V tomto období má přiměřenou klenbu jen 55 % dětí. Jak vazivo a svaly vyzrávají, zlepšují se i čísla. Ve čtyřech letech děti postupně ovládají krátké svaly nohy, které pomáhají držet klenbu v prostoru. Šestileté děti již mají v 90 % klenbu dobrou.

 Školka na nohou 3–4 roky 4–5 let 5–6 let starší 6 let
Dobrá klenba 55,3 % 79,84 % 73,51 % 89,52 %
Mírně plochá 14,64 % 16,57 % 11,17 % 7,62 %
Středně plochá 11,18 % 9,58 % 7,01 % 8,57 %
Silně plochá 18,88 % 14,97 % 6,75 % 5,71 %

Nezoufejte tedy, že vaše dítě nemá ideální klenbu ve třech nebo čtyřech letech. Do šesti let se bude ještě jeho noha měnit. Informace o ploché noze v raném věku by ale měla být impulsem k aktivnějšímu přístupu budování klenby (např. balanční cviky, chození naboso, používání nohou). Zábavné varianty cvičení najdete v článku Balanční cvičení.

Propojení s trupem je tu vždy

Má zkušenost z praxe je taková, že získaná plochá noha je vždy doprovázena nestabilitou na trupu nebo kyčlích. Tyto, třeba i mírné, nedostatky vznikají nejčastěji v prvním roce života.

Typicky se jedná o děti, které ve 3. měsíci na zádech nezvedají nohy, nechtějí být na břiše nebo se místo pasení koníčků prohýbají jako letadlo. Dalšími typickými „plochonožci“ bývají děti, které vynechají lezení po čtyřech nebo zkrátí či přehodí některou fázi vývoje. V terapii se zpětně zařazují opomenuté dovednosti – vzpor na rukou, otáčení, lezení, nákrok. Bez doladění trupu není možné vycentrovat nohu. Proto by mělo být cvičení cílené nejen na nohy, ale i trup.

Boty mají úzké špičky

V roce 2015 jsem zaznamenala jen 27 % dostatečně širokých bot. Nyní se čísla posouvají a dobře širokých bot je již 42,5 %. Můžeme v tomto fenoménu vidět větší povědomí rodičů ohledně výběru bot a kvalitnější nabídku v obchodech. Dalším vysvětlením se nabízí zpoplatnění mého vyšetření ve školkách po prvním roce. Nyní se již nehlásí na kontrolu všichni ze školky, ale jen ti, kteří se o obutí svých dětí zajímají. Proto mohou být čísla skokově lepší.

Stále ale narážím na problém nevhodného tvaru bot. Výrobci většinou chrlí na trh boty se zužující se špičkou, která neodpovídá tvaru dětské nohy. Dětem se tak do bot nevejdou všechny prsty vedle sebe a deformují se. Vypovídají o tom čísla: bot dobré délky 79 %, ale dobře širokých jen 42,5 %.

Ideální boty 39,24 %
Dobře dlouhé 79,34 %
Dobře široké 42,53 %
Nevhodné do délky i šířky zároveň 16,84 %

Metodika

K výrobě otisků používám bílou vazelínu a barevné papíry. Při otiskování se děti přidržují dvou židlí po svých bocích a stoupnou si na papír umístěný mezi židlemi plnou vahou na jednu nohu. Kolmo drženou tužkou k podlaze nohu zároveň obkreslím.

Při horší rovnováze, domluvě nebo pokud obkreslování dítě lechtá, děláme otisk klenby a obkres tužkou zvlášť.

Přímo na obrys nohy tužkou přikládám botu nebo vložku (pokud lze vyndat) a překreslím jejich obvod na papír. Pokud pracuji s vnějším obrysem boty, je nutné udělat odhad tloušťky stěny boty a vyznačit vnitřní prostor boty.

Klenbu hodnotím metodou podle Chippauxe a Šmiřáka. Porovnává poměr nejužší střední části otisku vůči nejširší přední části. Za dobře klenutou je považována taková, jejíž střední úzká část činí maximálně 45 % šířky nejširší přednožní části. Jako nedostatečné rozměry bot jsem označila přesahy mimo vnitřní prostor boty. Za nadměrně velké jsem označovala boty s nadměrkem více než 2 cm a zařadila je do „nevhodně velkých bot“.

Zkuste si podle výše uvedeného postupu ověřit, zda Vaše boty odpovídají tvaru Vaší nohy. Možná budete překvapeni.

Zde prezentované výsledky vychází z měření, která jsem prováděla v letech 2015–2018 převážně v Ústí nad Labem.  Od roku 2016 jsem měření ve školkách zpoplatnila částkou 50,- Kč a hlásí se jen zájemci o vyšetření. Výsledky tedy nelze brát jako absolutní průřez populací.

Literatura:

Adamec, O., (2005). Plochá noha v dětském věku – diagnostika a terapie. Pediatrie pro praxi (online). Retrieved 1. 5. 2018 from World Wide Web: file:///C:/Users/81pup/OneDrive/Obrázky/pracovní/Adamec%20O.%20plocha-noha-v-detskem-veku.pdf

Machálková, A., (2017). Deformity přednoží a podélné nožní klenby u chlapců mlašího školního věku. Doplomová práce. Univerzita Palackého, Přírodovědecká Fakulta. Retrieved 1. 5. 2018 from World Wide Web: file:///C:/Users/81pup/OneDrive/Obrázky/pracovní/Diplomov_prce_Machlkov_Anna.pdf 

Svobodová J., (2011). Aplikace ortopedických vložek v dětském věku. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu. Retrieved 1. 5. 2018 from World Wide Web: file:///C:/Users/81pup/OneDrive/Obrázky/pracovní/DP%20Svobodova-ortp-vlozky.pdf

 

 

 

Jedna reakce na článek: Noha vyzrává do šesti let, boty se vyrábí převážně úzké

  1. […] — Bez dobré podpory a, ideálně ortopedické, stélky se nožní klenba nemůže dobře vyvíjet (tento vývoj trvá do cca šesti let) – může dojít ve vzniku ploché nohy apod. (zdroj) […]

Napsat komentář

Nákup bot pro děti

Na co si dát při výběru bot pozor? Vždy si v obchodě boty přeměřte nebo porovnejte s obrysem nohy. Nespoléhejte se na číslování bot. Není u každého výrobce stejné. Ani výrobcem uváděná délka boty v cm nemusí odpovídat tomu, co sami naměříte. Vždy si zkontrolujte nejen délku, ale i šířku bot. Více o měření nohou a bot se dočtete v článku Velikost bot.

Malé boty nosí 75% dětí

Realita je tvrdá. Až 75 % dětí ve školkách nosí malé boty. Na vině není tolik délka bot jako jejich šířka. Víte kolik prstů se vejde vašemu dítěti do boty?